Zastosowanie urządzeń pomiarowych na stacjach kontroli pojazdów

Motoryzacja stanowi dziedzinę o bardzo szerokich możliwościach zastosowania różnych technik pomiarowych a w szczególności systemów pomiaru wielkości mechanicznych. Dzisiejsze wymagania stawiane produktom przemysłu motoryzacyjnego w zakresie jakości parametrów eksploatacyjnych a zwłaszcza bezpieczeństwa zmuszają producentów do stosowania łańcuchów pomiaru wielkości mechanicznych takich jak siła, moment obrotowy, przemieszczenie, naprężenie lub ciśnienie na każdym etapie procesu produkcyjnego. Względy bezpieczeństwa zmuszają również użytkowników pojazdów do regularnych kontroli na przykład układów hamulcowych czy elementów zawieszenia.

 

Jednym z przykładów zastosowania układów pomiaru siły w omawianym zakresie są wykorzystywane w stacja kontroli pojazdów systemy badający sprawność hamulców oraz amortyzatorów. Możliwe jest to przy zastosowaniu naszych przetworników tensometrycznych o dużej dokładności i bardzo wysokiej odporności na działanie czynników zewnętrznych takich jak wilgoć (IP 67), obecność związków chemicznych (stal kwasoodporna) i przeciążenia mechaniczne działające w każdym kierunku. Istotą prezentowanej aplikacji jest zastosowanie przetworników wagi w funkcji przetwornika siły. Z technicznego punktu widzenia obie grupy przetworników działają na tej samej zasadzie. Główna różnica wynika z metody kalibracji oraz ewentualnie ze sposobów skierowania siły nacisku. W prezentowanej aplikacji zastosowano przetworniki wagi z grupy HLC Które realizują funkcję pomiarową na zasadzie belki zginanej. Przy kalibracji systemu pomiaru siły układu hamulcowego lub reakcje układu zawieszenia a zwłaszcza amortyzatorów, na zadane wymuszenia mechaniczne, musimy pamiętać, że zasadnicza różnica między przetworniki siły a przetwornikiem wagi (masy) dotyczy wielkości przyspieszenia ziemskiego. Wynika to z drugiej zasady dynamiki Newtona co łączy zależność między siłą, masą i przyspieszeniem.

 

W opisanym przykładzie do pomiaru siły w układzie hamulcowym zastosowano dwie platformy oparte na czterech przetwornikach a pomiar siły badającej reakcje amortyzatorów na dwóch przetwornikach. Łącznie kompletny system wykorzystuje 10 przetworników ELCB2HS/1.7T (odpowiedniki przetworników HLCB). Zastosowanie przetworników wagi w powyższej aplikacji było możliwe ze względu na brak ograniczeń związanych z przestrzenią montażu, a kształt konstrukcji nośnej dostosowano do kierunku pracy urządzeń pomiarowych. W takich szczególnych przypadkach warto rozważyć możliwość wykorzystania wagowych belek pomiarowych, ponieważ posiadając nie mniejszą rozdzielczość są dostępne w niższych cenach.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *